Budowa ścieżki rowerowej Ustronie Morskie – Kołobrzeg – Dźwirzyno oraz miasto Barth w ramach Międzynarodowej Nadmorskiej Trasy Rowerowej nr 10.


Celem projektu jest stworzenie wspólnego produktu turystycznego poprzez wybudowanie wybranych odcinków Międzynarodowej Trasy Rowerowej nr 10 oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy Partnerami poprzez wspólną realizację zadania inwestycyjnego.

Trasa rowerowa EUROVELO 10 z Barth przez Kołobrzeg do Ustronia Morskiego

Ścieżka rowerowa wschodniego wybrzeża Morza Bałtyckiego. Trasa rowerowa wzdłuż Morza Bałtyckiego, z Flensborgu przez Czernin, do Gdańska. Trasa rowerowa prowadzi m. in, przez Schleswig, Kiel, Neustadt/Holstein, Scharbeutz, Timmendorfer Strand, Travemunde, Lubeck, Wismar, Ostseebad Kuhlungsborn, Rostock, Ostseebad Zingst, Stralsund, Greifswald, Lubmin, Wolgast und Zinnowitz. Pedałując przez Ahlbeck jedziemy drogą R10 wzdłuż polskiego wybrzeża do Gdańska.

Przy czym jest to tylko część połączenia EUROVEO, które z trasą o długości prawie 8 000 km okrąża Morze Bałtyckie. Gmina Barth, Gmina Miasta Kołobrzeg, Gmina Kołobrzeg i Ustronie Morskie starają się wspolnie o wzmocnienie turystyki rowerowej w każdej gminie.

Dzięki wzajemnej wspołpracy liczba podróżujących rowerzystow powinna się zwiększyć.

Planowana jest do tego wzajemna rozbudowa ścieżek rowerowych oraz wspolny marketing.

Sciezka rowrowa

Oblicz odległość między miejscowościami:

z: do:

Przegląd

Na zachod od Barth

Jadąc rowerem przez ścieżkę wschodniego wybrzeża z Rostock przez Rostocker Heide i Halbinsel Fischland/Dars/Zingst docieramy do Barth.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie
W Barth

Kierując się od strony Zingst przekraczamy Meinigenbruecke (most Meinigen) i kierujemy się ścieżką asfaltową wzdłuż dawnej kolei Dars przez Pruchten aż do drogi krajowej na Fuhlendorf. Odtąd jednak trasa się pogarsza: Zaczynamy się poruszać po betonowej dróżce z lat 40-tych prowadzącej do części miasta Tannenheim. Na moście Barthbruecke uwagę przyciągają pierwsze drewniane łodzie. Widok ten rozpościera się kilka metrow na południe od ulicy aż do środka "osiedla". Tutaj ścieżka rowerowa krzyżuje się z uczęszczaną drogą krajową.

Barth

Rozpoczyna się mocno uczęszczany odcinek wzdłuż ruchliwej drogi krajowej, prowadzący w kierunku historycznego źrodła miasta. Odtąd przejeżdżamy przez miejski port - kierując się ulicami Werft-, Hafenstrase, które niestety pokryte są asfaltem bardzo słabej jakości. W centralnej części portu rozpoczyna się nowo wybudowany odcinek ścieżki rowerowej (na przeciwko "adligen Frauleinstift"), która sięga aż do wschodniego krańca miasta.

Barth
Z Barth do Stralsund

Poza obszarem miejskim asfaltowy deptak oraz ścieżka rowerowa, łączą się z ciągnącą się z lewej strony drogą z betonowych płyt i tak pedałujemy szybko do schroniska młodzieżowego w Barth. Jadąc wzdłuż zatoczki docieramy do dzielnicy Glowitz, dawnej wsi zamieszkanej przez chłopow. Tutaj opuszczamy zatokę i dalej jedziemy rowną, jednopasmową drogą asfaltową przez Hohenrucken "południowe wzgorza" do położonego w cieniu portu w Dabitz, gdzie łapiemy dobrą trasą i szybko pedałujemy w stronę drewnianego mostu nad zatoką "Zipker Bach".

Odtąd rowery jadą po płaskim asfalcie, i to całą wieczność. Zaraz za małym portem w miejscowości Zuhlendorf udajemy się do lasu na krótką trasą szutrowó, a po tym wskakujemy znow na dobrą drogę. Po dotarciu do Nisdorfu jedziemy najpierw po drodze asfaltowej, a poźniej po kamieniach betonowych do dawnego dworku, ktory pozostawiamy po prawej stronie. Następnie docieramy do skrzyżowania i zaczyna się odcinek pokryty kostką brukową. Droga prowadzi w prawo/lewo na obrzeża miasta i tam można kierować rowerem po gładkiej drodze asfaltowej, a w porcie przez krótki odcinek po płytach betonowych. Z pięknym widokiem na zatokę oraz na Park Narodowy "Vorpommersche Boddenlandschaft" z połwyspem Zingst wjeżdżamy do Kinnbackenhagen, gdzie prowadzeni drogą udajemy się na miejsce odpoczynku na skraju lasu.

Odtąd ścieżka rowerowa prowadzi zgodnie z oznaczeniami po jednopasmowej i płaskiej drodze do miejscowości Bisdorf, gdzie koła spotykają najpierw płyty betonowe, a później toczą się po kostce brukowej. Na południowym krańcu miasta bałtycka ścieżka rowerowa przerywa się i przez przystanek autobusowy prowadzi na półtorej pasmową asfaltowaną alejkę, która kończy się dopiero w miejscowości Hohendorf. Tutaj warto odwiedzić zamek Hohendorf, klasyczny dwór, w którym prowadzony jest obecnie hotel oraz restauracja. Na miejscu nawierzchnia zmienia się wielokrotnie, po czym kilka metrow dalej można pedałować po asfaltowej drodze. Tutaj napotykamy na dwupasmowo ułożone płyty betonowe i kierujemy się na prawo, wyjeżdżając z tego miejsca.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Tutaj znajduje się rownież gościniec warty uwagi, który jednak nie jest odnowiony i czeka na ponowne wykorzystanie. Stara asfaltowa dróżka wiejska prowadzi do nowej, szerokiej ulicy kierującej się w gorę. Skręcamy w nią w prawo i wjeżdżamy pod gorkę nieprzerwanie pedałując. Widząc zbliżający się szczyt naszym oczom ukazuje się kompleks budynkow Instytucji Niemieckiego Ubezpieczenia Emerytalno-Rentowego (Bundesrentenversicherung), przejeżdżamy prosto na rondzie, które rozgałęzia się w następne.

Stralsund

Pędzimy dalej na oddzielnych ścieżkach pokrytych kostką brukową w stronę Starego Miasta. Tuż przed nim odbijamy (zgodnie ze wskazowką bałtyckiej trasy rowerowej) na skrzyżowaniu w prawo w Friedrich-Engles-Strase. Po blisko 500 metrach osięgamy starowkę miasta portowego Stralsund, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, widok na "biały most". Mosty przecinają jedno z dużych jezior otaczających starowkę. Przewodnik kieruje nas do bardzo interesującego architektonicznie budynku - do dworca głownego. Odtąd droga prowadzi oddzielnymi ścieżkami rowerowymi wzdłuż głownych ulic miasta, początkowo w kierunku starego miasta a poźniej w kierunku mostu drogoworowerowego (Rugendamm). Most ten prowadzi do krotkiej przejażdżki po wyspie Rugia, należącej do bałtyckiego szlaku wędrowkowego. Nasza droga prowadzi nas jednak do skrzyżowania prowadzącego do ulicy Greifswalder Chaussee, po czym udajemy się w kierunku południowym, aż do granicy miasta.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Dalej możemy znow jechać po drodze asfaltowej, aż dojeżdżamy do miejscowości Klausdorf, gdzie skręcamy w lewo w drogą z pierwszeństwem przejazdu. Kierując się znakami drogą tą opuszczamy skręcając w prawo. Na dobrej, jednopasmowej drodze z asfaltu jedziemy dalej, aż do pojawienia się znaku o wyjeździe z tej lokalizacji. Jezdnia ta prowadzi do miejscowości Prohn, dlatego też droga zmienia się na starą jezdnię asfaltową, ktora została posypana żwirem, aby była ona jeszcze przejezdna. Przed małym portem w Damitz droga przechodzi w szuter, ale już zaraz łączy się ona z dwupasmową drogą z betonowych płyt, której przestrzeń między płytami wypełniona została asfaltem, tak, że choć w połowie można znośnie jechać. Niedaleko miejscowości Parow zła nawierzchnia jest pokonana, gdyż po skręceniu w lewo, napotykamy nowy i asfaltowany deptak oraz ścieżką rowerową. Pedałując do miejscowości Prohn, przekraczamy ją bokiem, jadąc nowymi ulicami, ktore powstały na potrzeby obiektu wojskowego.

Z Stralsund do Greifswaldu

Po wyjeździe z Stralsund kierujemy się na starą drogę federalna Busdesstrase 96, gdzie obok, na nowej jezdni, odbywa się ruch uliczny. Droga ta jest cała pokryta asfaltem aż do miejscowości Brandshagen.

>W Brandshagen znak drogowy oznajmia dużą pochyłość terenu, której niestety nie za bardzo można wykorzystać, ponieważ w pobliżu kościo.ła droga usłana jest wielkimi kocimi łbami. Tak czy owak po dotarciu do celu i pokonaniu stromej góry, możecie odpocząć na dużym placu do postoju.

Następnie toczymy się rowerami jak wcześniej po kostce brukowej, tu i tam przerwanej krotkimi odcinkami asfaltowymi, przez miejscowość Reinberg oraz obok Kirchdorfu, aż w kołcu docieramy do Mesekenhagen. Tutaj opuszczamy starą drogę B 96 i zgodnie ze wskazowkami przewodnika skręcamy w lewo, jadąc znow drogą asfaltową przez miejscowości Klein- Karrendorf oraz Gros-Karrendorf aż do Leist I, gdzie nawierzchnia zmienia się w płyty betonowe. Za rozgałęzieniem do miejscowości Leist III wjeżdżamy z powrotem na drogą asfaltową, która prowadzi przez Leist II w kierunku Neuenkirchen, przedmieścia Greifswaldu.

Zaraz po wjeździe do tej miejscowości skręcamy w lewo, objeżdżając łukiem kościoł ku zjazdowi na południe oraz ignorując w miarę możliwości nowe, lecz bardzo wyboisty deptak i ścieżkę rowerową. Na południowym krańcu miasta, do drogi federalnej przylegają asfaltowy deptak oraz ścieżka rowerowa, które prowadzą do Greifswaldu, gdzie koła, aż do przekroczenia rzeki Reka, stykają się z płytami betonowymi. Tam zgodnie ze wskazowkami rowerowego przewodnika bałtyckiego skręcamy w lewo i kierujemy się wzdłuż rzeki, zwiedzając interesujący muzealny port. Tutaj napotykamy jednak znow na odcinek o nawierzchni słabej jakości. Da się zauważyć, że koła toczą się po zmiennej nawierzchni (częściowo bardzo złej). To jednak wkrótce ulega zmianie po wjeździe na nową, dobrą drogę szutrową prowadzącą do miejscowości Wieck.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Na wysokości w pełni funkcjonalnego mostu zwodzonego (z 1887 r.) skręcamy w prawo i dojeżdżamy do wejścia na kąpielisko Eldena i omijamy je łukiem, a następnie jedziemy po trochę wyboistej drodze brukowej. Dalej droga przebiega płytami betonowymi i asfaltem i docieramy do drogi lokalnej, skąd etap prowadzi lewą stroną asfaltową ścieżką pieszorowerow. do Kemnitz. Lecz przedtem podjeżdżamy pod ruiny klasztoru Eldena, które dzięki Casparowi Davidowi Friedrichowi stały się słynne na cały świat.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie
Z Greifswald do Wolgast

Przez Kemnitz przejeżdżamy brukowaną ścieżką koło kościoła. Po przejechaniu paruset metrow w Kemnitz docieramy asfaltową nitką dla pieszych i rowerow do rozwidlenia w stronę. Tu skręcamy w "wiejską drogę", ale jedziemy nią tylko kawałeczek, gdyż zaraz kieruje nas na prawo znak informujący o drodze rowerowej. Po przejechaniu paru metrow, skręcamy w lewo i przejeżdżamy przez małe wzgorze aż do drogi z pierwszeństwem przejazdu (jest to znow "droga wiejska"). Jadąc jej ścieżką dla pieszych i rowerow skręcamy w prawo i na końcu miejscowości kieruje nas na lewo do Ludwigsburga drogowskaz rowerowy.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Półtora pasmową drogą jedziemy do Ludwigsburga, gdzie na wysokości zamku nawierzchnia zmienia się na dobrze położoną kostkę brukową. Po przejechaniu przez odcinek leśny wjeżdżamy na nową drogę asfaltową prowadzącą do kolejnego odcinka leśnego. Stamtąd ponownie jedziemy ścieżką, by za chwile znow wjechać na drogę asfaltową, która prowadzi nas wzdłuż osiedla bungalow. Na całej drodze jedziemy dość blisko Zatoki Greifswaldzkiej, od której poźniej odjeżdżamy drogą asfaltową do Vierow. Wkrótce nawierzchnia zmienia się w dość wyboistą drogę szutrową, jednak niebawem docieramy do drogi lokalnej. Jadąc po jej dobrej nawierzchni asfaltowej docieramy do Lubmin. Na krotko przed tą miejscowością, nadbałtycka droga rowerowa odbija w lewo, na osiedle mieszkalne Teufelstein. Dalej przejeżdżamy gwałtownym skrętem koło nowych budynkow znajdujących się w starej części miejscowości, skąd podążamy ulicą o pięknej nazwie "Altes Dorf" (Stara Wieś). Zaraz po wjechaniu na dużą kostkę brukową, trasa nadmorska odbija w lewo, w ulicę Freester i prowadzi prosto do nowego miejsca w mieście "Am Alten Bahnhof" (przy Starym Dworcu), gdzie znajduje się informacja turystyczna. Etap drogi rowerowej prowadzi dalej ulicą Freester i ruchem okrężnym do cmentarza, na którego końcu przy rowerowym drogowskazie rozwidla się na prawo na szutrową drogą pieszo-rowerową. Podążając tą drogą przecinamy drogą jezdnę i pedałujemy do drogi lokalnej, skręcając w lewo w drogą pieszo-rowerową wyłożoną płytami betonowymi, będąca miejscami wyboistą. Odcinek prowadzi prosto do terenu elektrowni atomowej, gdzie droga rowerowa kończy się zakrętem w prawo i trzeba wjechać na jezdnię. Następnie jedziemy odcinkiem płyt betonowych, które gdzieniegdzie są popękane i połatane asfaltem. Ze względu na to, że jeżdżą tędy samochody ciężarowe, z pewnością nie jest to przyjemny odcinek. Jednakże niedaleko jest do Spandowerhagen, gdzie znow możemy jechać po nawierzchni asfaltowej i odjeżdżamy w prawo drogą z pierwszeństwem przejazdu, aby na końcu miejscowości wjechać na asfaltową ścieżką pieszo-rowerową. Jadąc lekkim wzniesieniem docieramy do Freest, i zjeżdżamy jezdnią z górki przejeżdżając przez miejscowość i mijając przy tym dojazd do portu. Port warto zobaczyć, gdyż jest to jeden z najważniejszych portow rybackich w kraju związkowym Mecklenburg-Vorpommern. W odnowionym porcie jest wiele możliwości, by na miejscu spróbować świeże ryby.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Jadąc wzdłuż ulicy prowadzi nas droga pieszo-rowerowa. Jest ona początkowo brukowana. Potem nawierzchnia jest znów asfaltowa, prowadząc nas do Kroslin. Niestety znow jedziemy jezdnią. Wyjeżdżając z miejscowości znow wjeżdżamy na asfaltową scieżkę pieszo-rowerową, która prowadzi prosto do Gros Ernsthof. W ten sposob docieramy przy rozwidleniu do brzegu lasu. Przecinając ulicę jedziemy najpierw wzdłuż brzegu lasu, a potem - zgodnie ze wskazowką na wielkim głazie narzutowym - wjeżdżamy do lasu. Na początku droga jest wąska, potem szersza i raz lepej, raz gorzej przejezdna. W środku lasu mijamy samotnie położoną zagrodę i podążamy drogą jezdną, która prowadzi do ogrodu zoologicznego Tannenkamp. Krótko po wjeździe, droga prowadzi w lewo wąską ścieżką aż do ulicy, wzdłuż której podążamy nitką pieszo-rowerową. Na granicy miejscowości, trasa odbija w lewo i wiedzie asfaltem wzdłuż osiedla a za chwilę dość z górki ku cieśninie Piana.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Tam jedziemy po różnych nawierzchniach drogą lub ulicą wzdłuż portu jachtowego. Jadąc dalej do portu, trzeba na wysokości przystani skręcić w prawo w ulicę Kleinbruckenstrase i podjechać pod ratusz. Bezpośrednio przed ratuszem, parę metrow na prawo/na lewo mijamy "Kaffeemuhle" (Młynek do kawy) - muzeum Wolgast i w tym sposobem docieramy do placu ratuszowego, gdzie znajduje się informacja turystyczna. Po zwiedzeniu starówki i/lub noclegu, warto wrocić do portu i poprzez przystań dostać się do wschodniej części portu i nowego mostu zwodzonego, który ładnie się prezentuje. Poprzez most przejeżdżamy do wyspy Uznam.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie
Wyspa Uznam

Od strony cieśniny Piana trasa prowadzi ulicą pod gorkę do drogi federalnej B111, po której jedziemy kawałek ścieżką pieszo-rowerową. Odbijamy w lewo, jadąc dalej po płytach betonowych do Molschow. Na miejscu docieramy do dobrze rozbudowanej drogi okręgowej, ktorą podążamy w kierunku Trassenheide. Tam, skręcamy w prawo i jedziemy ulicą z Zinnowitz do Peenemunde. Po paru metrach należy odbić w prawo w kierunku dworca kolejowego. Tu zaczyna się las wydmowy. Jedziemy dalej asfaltową drogą do dworca kolejowego. 800 metrow za nim dojeżdżamy do plażowej promenady, którą podążamy w kierunku południowo-wschodnim. Stąd trasa wiedzie cały czas równolegle do morza. Trzymamy się prawej strony, przed zwrotem na prawo i na lewo, nim na dobre zrobi się pod górkę. Po dotarciu na górę, napotykamy po poru metrach na dobrą dla rowerow drogą szutrową, która wiedzie do Zinnowitz.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

W Zinnowitz docieramy automatycznie do promenady i na wysokości mostu morskiego możemy skręcić do centrum. Zinnowitz opuszczamy promenadę, która połączona jest z dobrą drogą szutrową, przebiegającą rownolegle do plaży. Gdy dotrzemy do piaszczystego przejazdu, droga wiedzie w prawo i pod gorkę do lasu. Droga znow jest pokryta szutrem, później napotykamy też na położone w poprzek płyty betonowe. Wreszcie docieramy do terenu mieszkalnego w Zempin, po którym poruszamy się drogą brukowaną. Po paruset metrach, skręcając w prawo docieramy do grobli. Tu łatwo się zorientować którędy droga dalej prowadzi: jedziemy wyłożoną kostką brukową groblą do Koserow. Droga do Koserow wcale nie jest nudna, gdyż przebiega przez las, oferując nam ponownie drogą szutrową z paroma wzniesieniami i przyjemnym spadkiem. Mijamy tu jedno z największych wzniesień wyspy Uznam - Streckelsberg. W Kolpinsee napotykamy na krzyżującą się drogą asfaltową i widoczne zejście schodami w doł do morza. Aby nie znosić roweru na doł, można skorzystać z "objazdu schodów", znajdującego się po prawej stronie. Tym sposobem zjeżdżamy paręset metrów delikatnie w doł, docierając do momentu, gdy droga będzie mocno spadała w dół na lewo, nim zdążymy zauważyć posłuszeństwo "drogi plażowej". Zgodnie ze wskazówkami dla rowerzystow pedałujemy kostką brukową wzdłuż Kolpinsee i znow w lesie będziemy mogli pokazać, ile mamy sił. Przy placu kempingowym w Uckeritz droga prowadzi nas w lewo, pozwalając nam na przejazd wyjątkową drogą schodzącą ku dołowi. Zważywszy na fakt, iż mieści się tam parę sklepów i lokali gastronomicznych, radzimy nią szybko zjeżdżać.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Na drodze szutrowej trzeba pokonać znaczne faliste wyboje, nim dotrzemy do starej asfaltowej drogi prowadzącą do Bansin. Stamtąd "drogą gorską"(!) trasa prowadzi krótko ale za to ostro w doł i za chwilę znow pod gorkę, nim napotkamy drogę jednopasmową w kierunku przeciwnym i będziemy musieli zjeżdżać stromo w doł do promenady. Tym sposobem pokonujemy wymagające odcinki i możemy spokojnie pedałując rozkoszować się plażową promenadą, która poprzez Heringsdorf prowadzi do naszego celu - miejscowości Ahlbeck. Za Ahlbeck jedziemy aż do granicy, skąd trasa prowadzi nas byłą drogą kontrolną w prawo do przejścia granicznego. Tu wjeżdżamy na teren Polski.

Barth - Kołobrzeg - Ustronie Morskie
Etapy zrealizowane: (wyspa Uznam)
  • ścieżka rowerowa od przejścia granicznego Ahlbeck / Świnoujście, wzdłuż ulicy Wojska Polskiego do skrzyżowania z ulicą Moniuszki (4,46km),
  • ścieżka rowerowa od skrzyżowania ulicy Wojska Polskiego i Moniuszki, wzdłuż ulicy Moniuszki, do skrzyżowania z ulicą Prusa (0,75km),
  • ścieżka rowerowa od skrzyżowania ulicy Moniuszki i Prusa, wzdłuż ulicy Prusa, do skrzyżowania z ulicą Żeromskiego (0,14km),
  • ścieżka rowerowa od skrzyżowania ulicy Prusa i Żeromskiego, wzdłuż ulicy Żeromskiego (w kierunku wschodnim), do skrzyżowania ulicy Żeromskiego z ulicą Powstańców Śląskich (0,67km),
  • ścieżka rowerowa od skrzyżowania ścieżki od ulicy Powstańców Śląskich z ul. Uzdrowiskową, wzdłuż ulicy Uzdrowiskowej, do skrzyżowania z ulicą Chrobrego (0,25km) - inwestycja zrealizowana ze środkow PHARE (ul. Wojska Polskiego i ul. Moniuszki) oraz ze środkow INTERREG IIIA (ul. Żeromskiego i ul. Chrobrego)
Etapy do realizacji: (wyspa Uznam)
  • od ulicy Chrobrego wzdłuż ulicy Uzdrowiskowej do końca, następnie wzdłuż Świny do ulicy Jachtowej i Rogozińskiego (finansowanie w ramach RPO), (3,35km)
Etapy do realizacji: (wyspa Wolin),
  • brakujące odcinki wzdłuż ulicy Barlickiego i Ku Morzu.
Międzyzdroje - Międzywodzie

Wjazd do miejscowości Międzyzdroje ulicą Gryfa Pomorskiego. Przejazd ulicami miasta - wytyczona ścieżka rowerowa, w większości polbruk. W sezonie przejazd utrudniony w związku z przebiegiem ścieżki atrakcyjnymi turystycznie szlakami.

Liczne atrakcje turystyczne - zejścia na plażę, molo w Międzyzdrojach, zabudowa secesyjna miasta.

Wyjazd z Międzyzdrojów ul. Leśną w kierunku zagrody żubrów. Przejazd przez Woliński Park Narodowy. Atrakcyjny krajobraz, żubrowisko. Dalej drogą gruntową ulepszoną w kierunku Warnowa.

Przejazd drogą asfaltową z Warnowa w kierunku Wisełki. Malownicze jeziora Warnowskie, Rabiąż i Wisełka. Punkty widokowe, malownicze lasy.

Zjazd w kierunku wschodnim, przejazd drogą gruntową, następnie na północ drogą asfaltową w kierunku Kołczewa. W Kołczewie kościół z XIXw, widok na jezioro Koprowo, przystań.

Istniejąca droga asfaltowa Warnowo - Wisełka.

Przejazd drogą asfaltową do wsi Sierosław. Z Sierosławia na połnoc w kierunku drogi wojewodzkiej 102 (Międzywodzie) zbudowan. ścieżką rowerow. wzdłuż drogi (polbruk)

Międzywodzie - Rewal

Przejazd przez Międzywodzie wzdłuż drogi wojewodzkiej 102 istniejącą ścieżką rowerową (polbruk). W sezonie letnim przejazd utrudniony ze względu na dużą liczbę turystów.

Wyjazd z Międzywodzia wzdłuż 102 w kierunku Dziwnowa. Trasa przebiega przez pas techniczny Urzędu Morskiego w Słupsku. Droga gruntowa. Przejazd przez las sosnowy.

Wjazd do Dziwnowa przez most zwodzony. Ciąg pieszo - jezdny nie powoduje kolizji z ruchem ulicznym. Przejazd przez Dziwnów istniejącymi ścieżkami rowerowymi (polbruk). Wyjazd w kierunku Dziwnówka chodnikiem wzdłuż drogi 102.

Przejazd przez Dziwnówek ulicą Wolności i wyjazd drogą leśną w kierunku Łukęcina. Przejazd przez łukęcin ulicami Morską i Spacerową. Wyjazd w kierunku Pobierowa drogą leśną. Wjazd do Pobierowa istniejącą drogą asfaltową.

Przejazd przez Pobierowo wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej (polbruk). W sezonie letnim ruch utrudniony ze względu na dużą liczbę turystów. Wyjazd z Pobierowa, przejazd ulicą gruntową utwardzoną przez las, przejazd przez wieś Pustkowo ulicą Słoneczną (asfalt). Dalej drogą leśną utwardzoną do miejscowości Trzęsacz. Ruiny kościoła zabranego przez morze. Przez Trzęsacz przebiega południk 15.

Z Trzęsacza w kierunku Rewala biegnie dukt leśny o niskiej przepustowości. Alternatywnie można wybrać trasą wzdłuż drogi 102(miejscami chodnik poszerzony).

Rewal - Trzebiatów

Przejazd przez Rewal ulicami Dworcową, Warszawską, Sikorskiego, Klifową i istniejącymi ścieżkami rowerowymi (polbruk). W 2010 roku mają rozpocząć się prace nad odcinkiem ścieżki rowerowej nr 10 prowadzącej do wyjazdu z Rewala w kierunku Niechorza.

Przez Niechorze przejazd istniejącym ścieżkami rowerowymi. Największą atrakcją miasta jest latarnia morska oraz kolejka wąskotorowa. Przez Rewal i Niechorze kursuje kolejka retro, przejeżdżająca przez malownicze okolice nadmorskie. Na terenie Rewala, Niechorza i Pobierowa działa sieć wypożyczalni rowerów - Rewal Bike System. Wypożyczone rowery mozna oddać w jednym z 3 istniejących punktow w jednym z trzech miast gdzie znajdują się wypożyczalnie lub wrócić kolejką retro wraz z rowerem.

Z Niechorza do Pogorzelicy dojedziemy wyremontowaną drogą rowerową wykonaną z polbruku. Wzdłuż drogi biegnie linia kolejowa wąskotorowki.

Z Pogorzelicy do Rogoziny szlak biegnie wzdłuż drogi powiatowej 41140 oraz drogą wojewodzką 102 (ruch nie odseparowany od ruchu ulicznego).

Z Rogoziny do Trzebiatowa trasa R10 przebiega drogą asfaltową DP41154 oraz DW103. Jak zapewnia nas Urząd Gminy Trzebiatow, Gmina posiada pozwolenie na budowę dla inwestycji na tym odcinku drogią Wzdłuż całego odcinka planowane jest wykonanie ścieżki rowerowej. Inwestycja będzie zrealizowana do 2012 roku.

Trzebiatów - Dźwirzyno

Przejazd przez Trzebiatow istniejącymi ścieżkami rowerowymi wzdłuż trasy DW109 do Nowielic. Obecnie z Nowielic do Mrzeżyna droga biegnie wałem kolejowym po zlikwidowanej linii kolejowej (droga gruntowa). Gmina Trzebiatow zapewniła nas, iż realizacja ścieżki rowerowej na tym terenie nastąpi od III kwartału 2010r. do II kwartału 2011.

Przejazd przez Mrzeżyno ulicami miasta (asfalt i polbruk). Dalej w kierunku Rogowa istniejąca ścieżka rowerowa biegnącą wzdłuż drogi.

Z Rogowa do Dźwirzyna droga z płyt betonowych (teren przejęty kilka lat temu od wojska). Droga w złym stanie technicznym aż do mostu przy wjeździe do Dźwirzyna. Gmina Kołobrzeg planuje remont drogi oraz mostu w ramach środkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 w ramach projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 0152Z na odcinku Mrzeżyno - Dźwirzyno - Kołobrzeg wraz z przebudową mostu na kanale Resko, etap I - odcinek Rogowo - Dźwirzyno.

Dźwirzyno - Kołobrzeg

Przez Dźwirzyno biegnie ścieżka rowerowa wzdłuż drogi wydzielona z ciągu pieszego. Od tego miejsca rozpoczyna swoj bieg ścieżka rowerowa planowana do zrealizowania w ramach niniejszego projektu będąca pod jurysdykcją Gminy Kołobrzeg (ścieżka Rowerowa z Kołobrzegu do Dźwirzyna). Ścieżka wiedzie częściowo wzdłuż drogi, a w dalszym swoim biegu w lesie (łącznie 5959m).

Kołobrzeg

Ścieżka łączy się z planowaną inwestycją Gminy Miasto Kołobrzeg, kontynuacją ścieżki wytyczonym szlakiem, wpadającą w ul. Arciszewskiego, aż do ul. Jedności Narodowej (ścieżka Rowerowa z Kołobrzegu do Grzybowa). Ścieżka ma łączną długość 2000m. Po drodze przecina ją kolejna planowana inwestycja w ramach niniejszego zadania, polegająca na utworzeniu nitki pieszo - jezdnej łączącej dzielnicę Kołobrzegu (Radzikowo) z przebiegiem ścieżki (Ciąg pieszo - rowerowy z osiedla Radzikowo III do morza) - 1337m.

Włączenie tego zadania do całości inwestycji wynika z bardzo ważnej funkcji jaką pełni. Wjeżdżając do miasta Kołobrzeg, rowerzysta ma wybór, kierować się dalej prosto wjeżdżając do serca dzielnicy uzdrowiskowej, lub skręcić w kierunku południowym, odnogą do osiedla Radzikowo, znajdując się w spokojnej dzielnicy stanowiącej zaplecze noclegowe dla turystów z możliwością dalszej jazdy szlakiem rowerowym w kierunku wsi Korzystno/Zieleniewo. Wyłączając to zadanie z projektu, skazywalibyśmy rowerzystów kierujących się do tej dzielnicy Kołobrzegu na jazdę przez centrum miasta i nadkładaniu ok. 5km. Dodatkowo na skrzyżowaniu projektowanych ścieżek rowerowych planuje się wykonanie miejsca postojowego z infrastrukturą rekreacyjną (mała architektura: ławy, stoły, stojaki rowerowe, kosze na śmieci).

Przez Kołobrzeg przejeżdżamy istniejącymi ścieżkami rowerowymi. Najpierw wzdłuż ul. Wiosennej, przez ul. Bałtycką (wykonaną przy współfinansowaniu ze środkow Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołowstwo i Przetworstwo Ryb 2004-2006). Ścieżka wiedzie następnie ruchem ul. Solnej (droga 11). Droga rowerowa zostanie wykonana tam do 2012 roku, gdyż przebieg ścieżki pokrywa się z inwestycją wpisaną na listę projektow kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu - etap I i II". Obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy tego zadania. W ten sposob przejedziemy do portu. Dalej poruszamy się nową nawierzchnią utworzoną w ramach projektu "Poprawa transgranicznej infrastruktury turystycznej nabrzeża rzeki Pasęty przy latarni morskiej w Kołobrzegu" wspołfinansowanego ze środkow INTERREGIII.

Alejkami parkowymi parku im. Stefana Żeromskiego dotrzemy do ul. Rodziewiczowny ciągnącej się wzdłuż brzegu morskiego. Obecnie wytyczona ścieżka rowerowa koliduje z ruchem pieszym i w trakcie sezonu przejazd jest utrudniony. Gmina Miasto Kołobrzeg ogłosiła jednak przetarg na modernizacje tej promenady w ramach projektu kluczowego "Rewitalizacja Kołobrzeskiej Strefy Uzdrowiskowej", dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa Zachodniopomorskiego 2007-2013. W projekcie modernizacji ulicy uwzględniono ścieżkę rowerową, która zostanie skierowana do Parku im. Stefana Żeromskiego tak aby uniknąć kolizji z ruchem pieszym. Przedłużeniem ul. Rodziewiczowny jest ul. Sikorskiego i Sułkowskiego, rownież ulice zamknięte do ruchu kołowego z wytyczonymi ścieżkami rowerowymi.

Następnie trasa R10 przebiega przez malowniczą drogą rowerową w Ekoparku Podczele. Inwestycja ta została wykonana przy współfinansowaniu ze środkow przedakcesyjnych PHARE, Polska - Niemcy 2002.

Kołobrzeg - Ustronie Morskie

Po wyjeździe z Ekoparku znajdujemy się na osiedlu Podczele, ktore leży w obszarze Miasta Kołobrzeg.

Dalszy przejazd w kierunku Ustronia Morskiego jest utrudniony i przebiega przez pasy startowe dawnego lotniska Radzieckiego Bagicz. Dzięki porozumieniu zawartemu z Urzędem Morskim w Słupsku, planowana do realizacji w ramach projektu ścieżka Rowerowa z Kołobrzegu do Sianożęt biegnie dalej poprzez teren nadbrzeżny (1005m). W ramach zadania planowany jest rownież teren widokowy w miejscu zlikwidowanego radaru.

Naturalnym dalszym biegiem ścieżki rowerowej jest planowana do realizacji ścieżka Rowerowa z Ustronia Morskiego do Sianożęt (2833m) łącząca się poza terenem dawnego lotniska Bagicz z istniejącą siecią ścieżek rowerowych na terenie Ustronia Morskiego.

Jesteśmy tak daleko, a jednak tak blisko.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Krajów Związkowych Meklemburgia - Pomorze Przednie / Brandenburgia i Rzeczpospolitej Polskiej (Województwo Zachodniopomorskie) 2007-2013.